Kerstpuzzels oplossingen

Zoals beloofd, hierbij de antwoorden van de puzzels van vorige week (zie een aantal pagina’s hieronder). In de meeste gevallen is LINKS de puzzel en RECHTS de oplossing. Tot volgend jaar!

1: Een openingstrucje (**)


Er zijn 2 varianten denkbaar:
A) Pxe5 fxe5   Dh5+ g6    Dxe5+ Pe7   Dxh8      torenwinst (diagram rechts)
B) Pxe5 fxe5   Dh5+ Ke7   Dxe5+ Kf7   Lc4+ Kg6   Df5+ Kh6   d4+ g5   h4     en zwart gaat mat (diagram links)
*Opmerking. Variant B is niet helemaal compleet en tamelijk ingewikkeld als zwart ‘d5’ speelt.
Wit staat echter altijd nog heel goed.

2: Oeps foutje, of toch niet?! (**)

Na Lf1 Lxf1 kan wit met een ‘dolle toren’ remise houden: Th7+ en de toren blijft schaak geven op h7, g7 en f7. Als zwart de toren slaat, is het pat!

3: Weinig is genoeg (***)

Kf7      Kh8 Pe5
a) h7 Pg6#
b) Kh7 Pd7    Kh8 Pf8    h7 Pg6#

4: Grootmeesterlijke truc (***)

…Db6+ (enige schaakje)
Kh1 Pf2+ (of: Kf1 Df2# is mat)
Kg1 Ph3+ (damewinst is ook goed, maar dit is zelfs nog beter)
Kh1 Dg1+ (of: Kf1 Df2# is mat)
Txg1 Pf2# (stikmat)
In principe kan wit na Db6+ ook Pd4 spelen en vervolgens op e3 mat afwenden. Maar zetten als Pd4 analyseren is natuurlijk helemaal van de zotte.

5: Acht aan de macht (****)

Meerdere antwoorden zijn goed, bijvoorbeeld: a6,b4,c2,d8,e5,f7,g1,h3 (zie diagram)
Dit is lastiger dan het lijkt, want (voor zover ik kan zien) is er geen ‘algemene’ methode om dit op te lossen. Triviaal is dat elke lijn één dame heeft en elke rij één dame, maar daarna wordt het lastig. Simpelweg alle dames op paardensprongen van elkaar zetten werkt niet: a1,b3,c5,d7,e2,f4,g6,h8 is GEEN oplossing want a1 en h8 vallen elkaar aan.
Na een beetje puzzelen en proberen komt er wel een antwoord uit.

6: In de nesten (****)

Ten eerste: Kxe1 om zwart helemaal vast te zetten. Zwart kan alleen nog maar Da2 en Da1 spelen.
Ten tweede: haal een paard op h8 om stikmat te zetten.
Nu moeten we even goed kijken; wit wil op b3 mat zetten met het paard, maar daarvoor moet de verdedigende pion op c4 verdwijnen. Wit slaat eerst c5, daarna c4, daarna b3.
Merk op dat in deze volgorde de dame op a1 staat, en de toren op b3 niet verdedigd. Slaat wit eerst op c4 en NIET op c5, dat kan zwart een tempo verliezen door c5-c4 te spelen. Nu kan wit niet meer winnen, de dame staat altijd op a2 als wit b3 wil slaan.

7: De kerstboom (**)

La4+ Kxa4   b3+ Kb5    c4+ Kc6    d5+ Kxc7    e6 En de torens, loper en koning kunnen de pionnenketting niet verstoren.
*Opmerking: Na La4+ Kc4 leidt Lb3+ Kb5 tot zettenherhaling en is dus ook remise.

8: Gekkenmat (*)

Meerder antwoorden zijn goed, maar de laatste zet is altijd Dh4#
1) f3 e5
2) g4 Dh4#

9: Maffe dubbele aanval (*)

…Txb2 ?? 0-0-0+ torenwinst, want zwart staat schaak hierdoor.

 10 Illegaal rokeren: (*)

1) Wit staat schaak
2) Wit gaat door een ‘schaakveld’ heen (d1, door de loper op g4)
3) Wit staat schaak ná het rokeren (c1, door de loper op h6)
4) Wit rokeert over zijn eigen paard op b1.
5) De dame op d1 slaan met rokeren is natuurlijk helemaal bizar.

11: Foutje in de spelregels (1) (***)

b7-b8=Zwart Paard Er staat NIET in de spelregel welke kleur het nieuwe stuk moet hebben. Het zwarte paard blokkeert een vluchtveld voor de koning.

12: Foutje in de spelregels (2) (**)

b7-b8=L, waarbij de loper van ‘d5’ op ‘b8’ wordt neergezet. Er staat NIET in de spelregel dat er een nieuwe loper gepakt moet worden, je mag ook gewoon een witte loper van het bord pakken.

13: Pxe6# (****)

Voor zover ik heb kunnen ontdekken is het snelste 6 zetten. Pxe6# is een lastige eindzet, omdat e6 best vaak gedekt staat door zwart in de beginpositie. Ook moet op één of andere manier de zwarte koning van e8 af om schaak te komen staan. Bovendien moet er op e6 een stuk geslagen worden, wat de boel nog iets verder compliceert.

Wanneer we mat proberen te zetten met alleen een paard kom ik uit op 9 zetten:
Pf3 d6   Pd4 f6   Tg1 Kd7   Th1 De8   Tg1 Kd8   Th1 Le6   Tg1 Pd7   Th1 Tc8   Pxe6#

Andere stukken kunnen het paard helpen. Een voorbeeld van 7 zetten:
Pf3 f6   Pd4 g5   e4 Lg7   Dh5+ Kf8   Tg1 d6   Th1 Le6   Pxe6# We kunnen echter een trucje toepassen: bij dubbelschaak kan zwart nooit slaan of tussenplaatsen. Daarom hoeven we e6 niet eerst veilig te maken voor het paard. Daardoor is 6 zetten mogelijk:
optie 1) Pf3 e6   d4 De7   Lg5 Kd8   Lh4 Pa6   Pg5 De8   Pxe6#
optie 2) Pc3 e6   b3 La3   Pe4 Kf8   Pc5 De8   Lxa3 a6   Pxe6# (zie diagram)

Technisch gezien hoeft het niet per se het paard te zijn dat mat geeft. Met aftrekschaak kan Pxe6# gespeeld worden, zonder dat het paard schaak geeft. Ik heb echter niet kunnen ontdekken hoe dit kan helpen. Andere creative ideëen, zoals het promoveren van een pion tot nieuw paard, gaat ons niet helpen iets te vinden sneller dan 6 zetten.

14: Merkwaardig matje (***)

h5xg6# e.p. is de laatste witte zet geweest.
Uit het eerste diagram:
…g7-g5
h5xg6# e.p.
En we bereiken de puzzelstelling in het tweede diagram.

15: Zelfpat (**)

Kh5 a3 Th4 a2 g4
Het maakt niet uit welke zet zwart nu speelt. Na elke zet is het pat.
…a1=D pat (zie diagram)

16: Hoe dan? (*)

Links: Nee, de loper kan nooit op h1 terecht zijn gekomen. Elk veld waar de loper vandaan kon komen (g2,f3,e4 etc…) zou schaak zijn geweest.
Rechts: Ja, de laatste zet is bxa8=L+ geweest.

17: Mat in 22 (*)

Alle pionen tot dame promoveren op a8 en laten slaan. Als de laatste pion uit de weg is, is Txa8# mat.
Het kan trouwens sneller. Als de a2 pion weg is, dan komen de witte stukken los en kan de toren mat zetten. Dan is het mat in 10.

18: De Hollandse windmolen (**)

Zwart kan niet ontsnappen aan de witte toren en loper. Wit kan daardoor bijna alle stukken slaan:
Txg7+ Kh8
Txg4+ Kh7
Tg7+  Kh8
Txg3+ Kh7
Tg7+  Kh8
Txd7+ Kg8
Tg7+  Kh8
Txc7+ Kg8
Tg7+  Kh8
Txb7+ Kg8
Txa7
En dit eindspel is winnend voor wit.

Geplaatst in Nieuws.